CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 5 April 2011

Magnet Cinta: Bab 1

     “Muhammad Rayyan Bin Mohd. Razif!!!” Lantang jeritan Iman memecah suasana hingar-bingar rumah banglo setingkat itu.
      Empunya diri yang dijerit tadi, terus kaku berdiri. Si kembar Izzati dan Insyirah turut menikus mendengar jeritan ibu mereka. Yang kedengaran hanya tangisan si adik, Nur Rania.
     “Ryan ni kenapa suka sangat menyakat adik? Maksu nak buat kerja kat dapur tu pun tak senang,” marah Iman kepada anak saudaranya. Nur Rania yang masih teresak-esak didukungnya. Dipujuk si kecil itu agar diam.
     “Mana ada Ryan usik adik. Orang tak buat apa-apa pun,” dalam takut-takut berani, petah pula dia menjawab.
     “Kalau tak usik kenapa adik menangis?” Garang Iman bertanya.
     “Mana Ryan tahu. Adik yang nangis. Maksu tanya la adik,” Rayyan semakin berani menjawab.
     Hmm...sama saja nampaknya perangai maksu dengan anak saudara. Suka menjawab dan kuat loyar buruk!
    Makin bulat mata Iman mendengar jawapan anak saudaranya baru masuk sekolah tadika itu. Tercabar ego dibuatnya dengan gelagat budak kecil itu. Makin angin Iman dibuatnya.
    “Ish! Budak ni...”
    “Apa yang riuh-rendah ni Iman?” Tegur Arie yang tiba-tiba muncul dikalangan mereka. Tangannya pantas mengambil Rania dari dukungan Iman.
   “Iman dah agak sarat tu. Tak elok selalu sangat dukung Rania ni,” ujar Arie perlahan. Iman tidak membantah.
    “Ala sayang paksu ni. Kenapa nangis ni?” Ujar Arie mesra pada anak saudaranya. Sisa airmata dipipi Rania dilapnya.
    “Abang uwat,” jawab Rania pelat. Arie tersenyum.
    “A’ah. Anak saudara sulung kesayangan paksu tu,” sampuk Iman geram.
    “Bukan anak saudara sulung kesayangan maksu jugak ke?” Arie mengusik isterinya. Iman terus sahaja menarik muncung.
    “Zati dan Syira pun sama. Kenapa tak jaga adik?” Kemarahan ditala pada si kembar pula.
    “Zati dan Syira memang sama bu. Kamikan kembar,” petah benar jawapan yang diberikan Insyirah.
    Senada dengan kakak kembarnya, Izzati turut sama mengangguk tanda menyokong kata-kata kembarnya. Makin kembang kepala Iman dibuatnya. Arie sudah berpaling ke arah lain menahan ketawa melihat gelagat isteri dan anak-anak mereka. Sama-sama jenis loyar buruk! Ikutkan hati mahu sahaja dilepaskan ketawanya namun bimbang pula dengan emosi roller coster sang isteri.
    “Amboi-amboi. Pandainya anak-anak ibu sejak masuk tadika ni ye,” ujar Iman mengetap gigi. Si kembar tersengih nakal.
    “Sudah-sudah. Janganlah buat ibu marah. Nanti ibu marah, siapa nak masak untuk kita,” Arie menyampuk. Cuba meredakan keadaan. Dia tahu Iman sudah naik angin.
    “Kalau maksu tak nak masak, kita makan KFC la paksu,” Rayyan kembali mencurah minyak. Arie tergelak kecil.
     “Ye la ayah. Jom kita makan KFC,” sokong Izzati pula. Rania yang masih di dalam dukungan Arie turut sama bertepuk tangan. Amboi yang kecil ni pun. Tadi bukan main lagi menangisnya.
     “Ya Allah! Sabarkanlah hatiku dengan hamba-hamba kecil-Mu ini,” ucap Iman sambil mengurut-urut dadanya. Arie tergelak sambil menggelengkan kepalanya. Gelihatinya melihat Iman melayan karenah anak-anak dan anak saudara mereka.
     “Okey hari ni kita pergi makan KFC tapi sebelum tu...”
     “Tapi apa paksu?” Pantas Rayyan bertanya.
     “Kita cuci kereta dulu. Okey?” Arie bertanya
     “Okey.” Serentak mereka bersahut riang.
     Arie mengalih pandang pada Iman disebelah. Wah! Masamnya. Arie mengeyit nakal pada Iman namun langsung tidak diendahkan. Iman terus sahaja berpaling menuju ke dapur. Haii...susah betul kalau brutal mummy dah naik angin. Arie mengeluh sambil menggelengkan kepalanya. Kadang-kadang naik pening kepalanya. Sebelahkan isteri, anak merajuk. Sebelahkan anak, isteri pula tarik muncung.
     'Kang aku yang merajuk, baru dia orang tahu!' Desis hatinya.

12 ulasan:

nur shazwani berkata...

NI SAMBUNGAN DARI CINTA TIGA SUKU KAN? wahh. best best! tak sabar nk baca sambungannya :) excited!

Herna Diana berkata...

yup...sambungan cinta 3 suku :)..terima kasih

yanie501^_^ berkata...

wahhhh...smbungan C3S la....
bgus la kak herna nie...
makin sweet plak iman ngn arie....
post cpat2 ye kak herna...
(^_*)

TasNim DaMia berkata...

sambungan cinta 3 suku....syok nyer...:)

Herna Diana berkata...

tajuk ok x? atau korang ada cadangan lain..hehhee

leeyana berkata...

ehehe..excited gile bce smbungn cinte 3 suku nih..hehe...cutenye dowang...cm comeyl je ayt last Arie..dpt bygkn ensemnye Arie even digmbrkan ngn penulisan jek..hehe...keep it up kak!

Herna Diana berkata...

akak pun excited gak...excited gali ilham...hahaha :P

Eera Shera berkata...

haha...mereka berdua sgt cute..hehe..cpt la sambung kak..hee

Herna Diana berkata...

akak tgh usaha siapkan :)

iJaH berkata...

da siap?

iJaH berkata...

ape tajuk buku ni? Cinta 3 Suku ke Magnet Cinta?

aKu C nOY berkata...

wa.... moga karya akak akn lebih meluas..... jadi bertambahlah... penulis2 novel kat malaysia ne..bagus jg...ada jg santapan2 baru tuk mengisi masa lapang...dgn baca novel2 ne... moga cepatlah keluar novel terbaru akak ne.. :)